29 d’octubre del 2014

L'Índia més desconeguda: les coves d'Ellora i Ajanta

Les millors experiències són aquelles que no t'esperes, així com hi han llocs als que arribes gairebé per casualitat. Llocs que inicialment no estan previstos en el viatge però que et deparen sorpreses agradables. Una mica és això el que ens ha passat amb les coves d'Ellora i d'Ajanta.

Aquest estiu el nostre destí havia de ser Àfrica, però una oferta de vol de 380€ ens va fer repensar i acabar volant a Mumbai. A l'Índia, tampoc ens pensàvem pas quedar: l'agost és època del monsó i no ens venia de gust acabar remullats o en l'habitació d'un hostel més temps del compte esperant que sortís el sol. Ens vam decidir per Sri Lanka i Maldives i prendre'ns la capital de Bollywood com una escala.

Vam aprofitar per conèixer Mumbai i com teníem quatre dies i ens semblaven molts, vam mirar que quedava pels "voltants". El concepte "voltants" és molt relatiu en un país tan gran com la Índia, i a la guia vam acabar descobrint les coves d'Ellora i Ajanta que queden a 350 i 450 km de Mumbai respectivament. Mai n'havíem escoltat parlar abans i encara estem sorpresos del que allà vam trobar. Sense cap mena de dubte són uns dels llocs més espectaculars del país i, el millor de tot: pel turisme estranger encara estan per descobrir.

cuevas Ellora, Ellora, India

Les coves d'Ellora

Els temples d'Ellora són un dels punts àlgids de l'arquitectura medieval. Són Patrimoni de la Humanitat i amb raó. Monestirs, temples i capelles excavats a la roca per generacions de monjos budistes, hinduistes i jainistes se succeeixen en una cinglera de dos kilòmetres de llarg. En total són trenta quatre cavitats, cadascuna amb la seva especificitat, cada qual diferent a l'anterior.

La seva ininterrompuda seqüència de creació, que s'estén des de l'any 600 al 1000, és una brillant mostra de l'Índia antiga. La realització d'aquest conjunt monumental de qualitat artística excepcional va ser una veritable proesa tècnica, però a la vegada Ellora il·lustra també l'esperit de tolerància característic d'aquesta civilització en la que les religions convivien sense problemes.

cuevas India

India

Considerant el nombre de coves i que les més recents tenien més detalls, vam voler començar la nostra visita de menys a més en quant a espectacularitat arquitectònica per no perdre la capacitat de sorpresa i deixar pel final el millor. Les primeres que vam veure va ser el grup de les coves budistes, que en realitat són també les més antigues del complex. Algunes es troben inacabades, i gairebé totes contenen al seu interior budes que es troben en tota mena de postures, la majoria d'ells amb les cames creuades i les mans alçades, com si estiguessin practicant ioga.

Cada temple que vèiem tenia més filigranes i detalls, tant a l'interior com en les façanes. Tot té l'estructura idèntica a un edifici aixecat des del terra, només que aquest són excavats a la roca: les columnes, els arcs, els llindars de les portes... Es fa complicat d'imaginar el temps de dedicació que comportaria fer tan sols un d'aquests temples quan aquí ni tan sols havíem aixecat les primeres esglésies romàniques -maques però més tosques-. Immutables s'han mantingut fins als nostres dies, difícilment qualsevol dels edificis de les nostres ciutats tindran la mateixa durabilitat que aquests.

cueva Ellora

India

Però la joia de la corona d'Ellora és sense cap mena de dubte el temple hinduista de Kailasa. Aquest és completament diferent als anteriors i enlloc d'estar excavat de fora cap a dins, ho està de dalt cap a baix. Quan arribes aquí, per molt espectaculars els altres temples, ja no cal que continuïs. Qualsevol qualificatiu queda curt per descriure Kailasa, la seva grandiositat i detall fan que cap temple del complex hi pugui competir en bellesa. Només un parell de dades per al·lucinar: per fer aquest temple es van extreure 400.000 tones de roca i les seves dimensions són com dues vegades el Partenó d'Atenes, es diu aviat...

Per tenir una perspectiva del conjunt, la millor vista del temple és des de dalt de la roca que hi just al lateral esquerre. Des d'allà un pot intuir la dificultat de l'obra, excavada amb pic i pala per centenars de treballadors, sense cap marge d'error. Mil·limètracament pensada i mil·limètricament executada. Un cop es picava a la roca, no hi havia marxa enrera ni possibilitat de modificació. No volem ni pensar si a algú se li va acudir picar on no tocava.

cueva Ellora, India

India

A banda de la seva grandària, el temple és ple d'escultures detallades, com els elefants (un dels símbols de l'hinduisme), que sembla que estiguin protegint-lo en tot el perímetre. Caminar per dins dels patis del temple, envoltat de la roca tallada, és caminar per segles d'història. Sembla que la roca parli per si sola, però en comptes de sentir la veu del déu Siva, s'escolten els ocells que han fet nius a sota de les pedres. També hi ha rat-penats que viuen en la foscor dels llocs més foscos del temple, n'hi ha centenars i és fàcil trobar-los: una olor forta els delata.

Val la pena quedar-se assegut per veure l'ambient místic del temple. Un munt d'indis van arribant per deixar les seves ofrenes als altars, la majoria van en família. Aquest és un temple molt venerat i els peregrins hi arriben d'arreu del país. Hi venen a passar el dia, passegen, resen en grup, conversen i mengen asseguts al terra. Aquest és un bon lloc per observar i conèixer una mica més sobre la seva cultura i costums.

Ellora

Ens costa marxar d'Ellora. Hem passat hores i hores caminant i descobrint les sales i els racons de cada cova, i si no fos perquè un dels micos que es troben disseminats per la zona ens va donar un ensurt, encara estaríem admirant la grandiositat d'aquest lloc. Hem dit que ens ha encantat? :)

Les coves d'Ajanta

Després de visitar Ellora pensàvem que les coves d'Ajanta ja no ens podrien impressionar, però res més lluny de la realitat. La primera visió que tenim de l'indret és espectacular: a diferència de les d'Ellora, les coves d'Ajanta se situen en alçada, arrenglerades en una cinglera amb forma de ferradura. Al seus peus transcorren les aigües d'un riu, des d'on es pot obtenir una panoràmica amb la que ja s'intueix que no és poc el que un trobarà allà dalt.

India

Les coves d'Ajanta són més petites però més antigues que les d'Ellora i de fet són considerades com les primeres institucions monàstiques del país. En total són trenta coves budistes excavades entre el segle II a.C. i el segle IV. que van servir de model i punt de partida per les d'Ellora. Justament l'apogeu d'aquestes últimes van comportar el declivi de les d'Ajanta fins al punt de ser completament abandonades i fins i tots oblidades. No va ser fins entrat el segle XIX que els anglesos no les van redescobrir i tornar a posar en el mapa. Encara ens preguntem com va poder estar durant tant de temps abandonada una obra d'aquesta envergadura.

Segurament el fet que ningú sabés de la seva existència durant més de mil anys va contribuir a que s'hagin conservat tant bé fins als nostres dies. Algunes d'elles amaguen petites sorpreses, com les pintures que les decoren i que són el veritable valor artístic d'Ajanta. Algunes d'aquestes coves podrien considerar-se autèntiques capelles sixtines de l'època, són frescos pintats amb tot luxe de detalls i que han mantingut els seus vius colors tot i el pas dels segles.

Allà on no hi ha pintures són les escultures les que agafen el protagonisme. Budes en totes les posicions imaginables: asseguts, estirats, de peu... I d'altres escultures menys comunes com la roda del dharma o la petjada de Buda, el símbol que es feia servir per representar-lo quan encara estava mal vist donar-li una figura humana. Això sí, per trobar-les t'has de prendre el teu temps i ser molt observador.

Ajanta, India

escultura templo Ajanta

Ja de tornada, la ciutat d'Aurangabad encara ens tenia preparada una darrera sorpresa...
Et resulta familiar l'edifici de la foto de sota?

Aurangabad, India

Si l'has confós amb el Taj Mahal, hi has caigut de quatere grapes tot i que no anàves pas malament. Aurangabad té el seu propi Taj Mahal, i de fet el Bibi Ka Maqbara és també conegut com el petit Taj Mahal o el seu germà pobre. És una rèplica gairebé exacta del reconegudíssim monument d'Agra i des de lluny realment pot portar a la confusió. Quan t'hi acostes i el veus d' aprop és quan te n'adones que les dimensions i els materials constructius no són pas els mateixos. Tot i així, a que dóna "el pego"?

Informació pràctica:

Com arribar:

La ciutat més propera a les coves d'Ellora i d'Ajanta és Aurangabad. La ciutat disposa d'aeroport i està ben comunicada amb bus i tren. Nosaltres vam arribar amb aquesta darrera opció des de Mumbai: el trajecte dura 7,5h i el bitllet en 3a classe val 800 rupies (val la pena reservar el bitllet uns dies abans per assegurar-se seient, nosaltres ho vam fer a través de l'hotel).

Les coves d'Ellora estan a 30 km d'Aurangabad. Nosaltres vam contractar un tuk tuk per tot el dia i fer ruta. a més de les coves vam fer parada a la fortificació de Daulatabad i de tornada vam visitar el "petit Taj Mahal" a la ciutat. En total van ser 8h i ens va costar 600 Rp. L'entrada a Ellora val 250 Rs i la de Bibi Ka Maqbara 200 Rs.

Les coves d'Ajanta estan a 100 km d'Aurangabad. Es pot anar en taxi o en bus, nosaltres ens vam decidir pel bus: 2,5 h de trajecte i 115 Rs per bitllet. El bus et deixa al encreuament de la carretera, des d'allà cal travessar l'aparcament i la zona de tendes per agafar un altre bus que et puja fins les coves (15 min / 25 Rs cada trajecte). L'entrada a les coves val 250 Rs.

Allotjament:

Nosaltres a Aurangabad vam estar allotjats a l'Hotel Sparkling Pearl. Bona qualitat-preu però bastant allunyat del centre de la ciutat i el condicionant d'haver d'agafar un tuk tuk per a tot. El personal era molt amable però l'habitació tenia un matalàs i uns coixins més durs que una pedra. Només disposa de wifi a recepció i al restaurant. L'habitació doble amb bany, a/c i esmorzar inclòs ens va sortir per 1070 Rs/nit.

De viatger a viatger:

Reserva't dos dies sencers: un per visitar les coves de Ellora i un altre les d'Ajanta. El dia d'Ellora, si et lleves d'hora tindràs temps també de visitar Bibbi Ka Maqbara i Daulatabad (la ciutat Aurangabad, a part del "petit Taj" no presenta més atractius al viatger). Preferentment visita el primer dia les conves d'Ajanta i el segon les d'Ellora: aniràs de més antic a més recent (alerta amb els dies de visita: Ajanta tanca els dilluns i Ellora els dimarts). A Ellora guarda't pel final el temple Kailasa, si el visites primer, després la resta de coves ja no t'impressionaran.

Canvi de moneda a l'agost de 2014: 1 € = 80 rupies (Rs)

T'ha agradat? Comparteix aquesta entrada!

10 comentaris :

Estefania ha dit...

Per fi un altre post del vostre viatge a l'India!! deixe-me una mica de temps q m'ho llegeixi amb calma...

Quaderns de bitàcola ha dit...

Hola Estefania! I tant que sí! Les coves d'Ellora i Ajanta són una de les meravelles de la Índia. Segur que t'agradarien! :)

Sandra ha dit...

Estic d'acord amb vosaltres que les coses que visites per casualitat a vegades són les grans sorpreses d'un viatge. La Índia em provoca sentiments contradictoris, tinc ganes de visitar-la, el Taj Mahal està a la meva llista d'imprescindibles, però crec que encara no estic preparada per un país així. Suposo que en algun moment trobaré el temps adequat per anar-hi.

Unknown ha dit...

Dioooos que passada!!!! Sin dudarlo tengo que pisarlas alguna vez en la vida!!! Gracias por llevarnos a estos sitios fantasticos!!!

Quaderns de bitàcola ha dit...

Hola Sandra! Dieun que qui va per primera vegada a la Índia o li agrada molt o gens, el que és cert és que no et deixa indiferent. Mirant ara el viatge en perspectiva, no va ser el Taj Mahal el que més ens va agradar, sinó la gent. Segurament si quan hi vas visites zones més rurals, t'emportaries una bona impressió del país. Ara, a la Índia i a de tot! Bo i dolent! :)

Hola Pedro! Muchas gracias a tí por leernos. Estas cuevas convertidas en templos son una maravilla. Súper recomendables. Un saludo!

Dani ha dit...

Hola,

L'Índia és un país que "a priori" no m'atrau gaire, però després de llegir-vos la meva opinió no és tan desfavorable. Molt ben explicat el tema de les dades pràctiques: com arribar, hotel... Per cert, si no he fallat 13 euros habitació amb bany i esmorzar està moooolt bé.

salutacions

Quaderns de bitàcola ha dit...

Hola Dani! La veritat és que vam trobar una bona oferta d'allotjament per Aurangabad. Hauries de plantejar-te la Índia com a possible viatge, t'assegurem que és un país molt atractiu i el millor és la seva gent! Salutacions!

Estefania ha dit...

Hola nois!

Tenieu rao!!! m'han encantat aquestes coves!!!! no les he visitat perque encara no he estat a l'India pero pel que expliqueu i les fotos del post ja tinc suficient per saber que m'agradarien...

Moltes gracies per compartir totes les vostres experiencies i troballes amb la gent que us seguim!!;-)

Petons!!

PD. Les informacions i dades practiques tambe resulten molt utils per les persones que vulguem anar-hi alguna vegada als llocs que heu visitat!

Quaderns de bitàcola ha dit...

Hola Estefania! Gràcies a tu per llegir-nos. Estem segurs que aquestes coves t'encantarien, són una meravella. Una abraçada! :)