31 d’octubre del 2016

Quebec, la ciutat més francesa del Canadà

En el nostre viatge al Canadà, on vam establir Mont-real com a base, una de les visites top que no podia faltar era la ciutat de Quebec, la capital de la província canadenca del mateix nom, reconeguda com a nació per la Cambra dels Comuns del Canadà. Una de les raons que més ens atreia per visitar-la era que la major part dels quebequesos parlen francès, ja que el Quebec és l'únic territori de llengua francesa majoritària de l'Amèrica del Nord (juntament amb l'arxipèlag francès de Saint-Pierre i Miquelon i alguns pocs indrets a Amèrica). Una altra raó per visitar-la és que havíem sentit que allà es podien trobar croissants dels bons a les pastisseries! Segons deien, la ciutat era molt semblant a qualsevol francesa...Seria veritat?

La ciutat del Quebec, amb només mig milió d'habitants, és una petita urb ubicada a la riba del gran riu San Lorenzo que sempre ha fet gala de ser el cor del nacionalisme franco-canadenc i l'ànima del Canadà francès. Va ser declarada Patrimoni de la Humanitat per la ONU al 1985 i no ens estranya gens després de veure-la, ja que el títol s'ho mereix.

El primer que ens va impactar a l'arribar al centre històric de Quebec van ser veure tots els cartells i indicacions en francès, la llengua oficial de la província. A simple vista es podia tractar ben bé d'una ciutat francesa europea (no haguéssim trobat cap diferència amb França). Feia goig trobar una arquitectura típicament francesa, les cases amb les seves teulades baixes i els balcons plens de flors. Semblava que fos primavera en ple estiu! Com si estiguéssim a la mateixa França, els carrers estaven sumament nets, les façanes de tot el casc antic estaven tan arreglades, pintades i restaurades que per un moment ens va envair una sensació d'irrealitat, com si es tractés d'un decorat perfecte per a que la visitin els turistes...

Sí, hem de dir que tot era tan tan bonic, que ens va semblar massa perfecte, que hi havia massa turistes i masses tendes de souvenirs. I és que a l'estiu els carrers principals de la ciutats estan pràcticament ocupats pels turistes. Qualsevol restaurant, gelateria, lloc de crepes, cafè, etc. de la zona es trobava ple de gom a gom. I això que els preus no eren precisament barats...Potser el que mancava -segons la nostra opinió- era l'ambient local, veure el dia a dia dels quebequesos. Al centre no ho vam trobar.

Per poder seure amb tranquil·litat vam buscar un lloc una mica més allunyat, en un dels molts parcs que es troben per la ciutat (com sol haver en  totes les ciutats canadenques). Així va ser com ens vam trobar, de casualitat, amb una espècie de competició on majoritàriament jugaven homes vestits amb faldilla escocesa que es dedicaven a llançar una bola d'un pes considerable (suposem que d'acer o ferro). Es tractava de veure qui la llançava més lluny o a més alçada. No sabem ben bé si allò es tractava d'una competició important, però el que sí és cert és que hi havia molt públic mirant i que tothom aplaudia amb vehemència quan algú llançava la bola més lluny que l'altre. En tot cas, creiem que el joc en qüestió no devia ser gaire quebequès degut a la seva indumentària.

Com que havíem establert la nostra base del viatge pel Canadà a Mont-real, vam decidir dedicar un dia per veure la ciutat de Quebec (hi ha temps de sobra de veure allò més imprescindible). Aquí hem fet un llistat de les visites principals de la ciutat de Quebec en un dia:

• Les fortificacions del s.XVIII: Els 5 km de muralles que hi ha a la ciutat de Quebec deixa veure la importància militar i estratègica que va tenir. Avui en dia es poden recórrer caminant per dalt i gaudir de les seves immillorables vistes. Veure algunes de les portes de les antigues fortificacions que es troben restaurades és una bona manera de començar la visita al casc històric. A la part occidental es troben les portes de Saint-Jean, Kent i Saint-Louis, i a la part oriental la porta de Prescott. Alguna part de la muralla arriba fins als 9 metres d’alçada.

• Hotel “Faimont le Chtâeau Frontenac”: és l’edifici més emblemàtic de la capital de Quebec. Es va construir al 1893 i té 618 habitacions. Amb les seves teulades punxudes, molt a l'estil francès, ens va recordar a les estructures de les torres de Carcassone del sud de França.

• Basilique Notre-Dame-de Québec: la nostra-Senyora del Quebec ("La nostra Senyora del Quebec"), és l'església principal de Canadà i la seu de l'arxidiòcesi catòlica de Quebec, la més antiga d'Amèrica del Nord de les colònies espanyoles a Florida i Nou Mèxic. També és l'església parroquial de la parròquia més antiga d'Amèrica del Nord al nord de Mèxic i va ser la primera del nord de Mèxic.

• Place Royale: una de les places més concorregudes del centre de la ciutat, on trobem la Notre-Dame-des-Victoires Church, l'església de pedra més antiga de l'Amèrica del Nord (1688). Ben a prop de la plaça es troba el gran "Fresque des Québécois" (fresc del Quebec) que repassa 400 anys d'història de la ciutat.

• Maison historique Chevalier: aquesta casa construïda per a un mercader del s.XVIII ara és un museu on es poden veure mobles i plateria del Québec, a més d’una exposició de les famílies benestants del s.XVIII i XIX.

• Holy Trinity Anglican Cathedral: és la seu de l'Església Anglicana a la Diòcesi de Quebec. Va ser la primera catedral anglicana construïda fora de les Illes Britàniques. Aquest santuari britànic va ser erigit entre 1800 i 1804, a la Plaça d'Armes, o més concretament, al lloc de l'antic monestir recoletos que va ser destruït per un incendi al 1796. Per tant, al 1804, la ciutat de Quebec va ser la primera ciutat que va tenir dues catedrals: una catòlica i l'altre anglicana.

Informació útil pels viatgers:

Quebec està relativament a prop de Montreal, així que és factible fer una visita d’un dia i veure les coses principals de la ciutat. Nosaltres vam decidir anar i tornar el mateix dia des de Montreal. Si feu el mateix, recomanem agafar un bus ben d’hora per aprofitar bé el temps.

-Com arribar?
Per arribar a Quebec des de Montreal la opció més fàcil i ràpida és agafar un autobús des de l’estació Central d’autobusos. Duració: 3h 20’h per trajecte. Preu: $57,49 (39,35€) per trajecte. Nosaltres vam reservar els bitllets amb antelació amb la companyia Orléans Express (és recomanable fer-ho, si el desplaçament és en cap de setmana). Des de Mont-real a Quebec també es pot arribar en tren o en cotxe.

-Com moure's per la ciutat?
La manera més fàcil de moure's per Mont-real és caminant. Des de l'estació d'autobusos al centre històric només hi han uns 15-20 minuts a peu i allà podem fer totes les visites més imprescindibles. Si no es disposa de molt temps per a visitar la ciutat, també és molt útil agafar un bus turístic (com el de la foto) per veure tot amb molta més rapidesa que si ho féssim a peu (sobretot si es vol veure tota la muralla).

-Allotjament:
Durant el nostre viatge pel Canadà vam voler establir com a base la ciutat de Mont-real i des d’allà anar fent excursions a diferents ciutats properes. Per aquesta raó vam optar per allotjar-nos en un hotel barat que tenia totes les comoditats (habitació triple amb bany privat i esmorzar inclòs), a prop de l’estació central d’autobusos, un indret ben cèntric i ben comunicat.

*Per a informació més detallada sobre visites i horaris, pots consultar la web de Turisme de la ciutat de Quebec.

*Canvi de moneda a agost de 2016: $1=0,68€ / 1€=1,45

T'ha agradat? Comparteix aquesta entrada!