2 d’octubre del 2018

Semenggoh, centre de recuperació d’orangutans a Borneo

Veure orangutans en el seu hàbitat natural va ser de les experiències més gratificants i esperades del nostre viatge per Malàisia i ho vam poder complir visitant el centre de recuperació de l'orangutans de Semenggoh, situat a 24 quilòmetres de la capital de l'estat de Sarawak, Kuching. Sarawak és l'estat més gran de Malàisia, situat a l'est del país i comparteix l'illa de Borneo amb l'estat oriental de Sabah, el país separat de Brunei i les províncies indonèsies de Kalimantan.

El primer dia de la nostra ruta per Malàisia, des de Kuching vam visitar la Reserva de Semenggoh, on viuen 30 orangutans orfes o rescatats de la captivitat. Viuen lliures, en estat semisalvatge, en el seu hàbitat selvàtic natural. Dos cops al dia els guardes del parc els ofereixen menjar a aquells simis que no han aconseguit aliment pels seus mitjans.

En Brandon, el nostre guia que ens va portar a la reserva en cotxe, ens comenta que donat que anem en l'època que hi ha més fruites a la selva (juliol), és possible que els orangutans ja hagin trobat menjar pel seu compte i que aparegui només algun o cap, o bé haguem d'esperar una bona estona per veure algun. Però també ens diu que el dia anterior va aparèixer una mare amb la seva cria i també un mascle.

A les portes del parc trobem uns panells informatius sobre els orangutans que podem trobar al parc nacional i les seves relacions familiars. També hi ha una petita botiga on es pot comprar alguna postal o souvenir, i un nino orangutan ben gran que fa les delícies dels més petits!

Els guardes del parc els ofereixen menjar en una plataforma a la que els visitants no tenen accès (està a uns 30 metres del lloc d'observació), cosa que ens sembla una pràctica molt respectuosa per afavorir que segueixin estant en estat semi-salvatge i la gent no es pugui acostar molt a prop. Hem estat de sort i hem pogut veure a una mare i el seu petit (Analisa i Mos) com s'acostaven al lloc. T'assegurem que veure com s'acosta un orangutan entre els arbres, agafant-se per les branques i les lianes amb una agilitat innata, és una experiència d'aquelles que no s'obliden.

A Borneo només queden uns 40.000 orangutans en llibertat. L'ésser humà s'està carregant el seu hàbitat per substituir-lo per plantacions de palma. Si tot continua igual, es calcula que en un parell de dècades els orangutans s'hauran extingit. Aquesta situació està portant, no només a la desaparició dels orangutans autòctons de Borneo, també d'altres espècies, mico proboscis o l'elefant pigmeu.

El centre de recuperació de l'Orangutan de Semenggoh existeix per poder atendre les necessitats dels orangutans que arriben aquí, rescatats de la selva arrasada per fer plantacions de palma i també dels furtius que els han mantingut en captivitat i com a mascotes durant molt de temps i que ara necessiten tornar a ser educats per poder viure en llibertat. Molts d'ells ho aconsegueixen, altres mai podran tornar a fer-ho. Actualment, al centre de Semenggoh hi han aquells orangutans que ja estan capacitats per viure la major part de la seva vida en semi-llibertat.

Des de la zona d'entrada on el guia ens dóna algunes instruccions abans d'acostar-nos a la zona d'observació hi han aproximadament 10 minuts a peu per un camí estret, ple de branques d'arbres al terra. Ens endinsem a la selva pura.

Ens va agradar tant l'experiència de veure els orangutans en llibertat (i tot i la calor que feia, a la Ivet li va encantar) que vam tornar un altre dia a la reserva -aquesta vegada per la tarda- per provar sort de veure'ls de nou. I la vam tornar a tenir: després d'esperar durant uns 45 minuts, van aparèixer una femella amb la seva cria i després una altra més amb cria. Vam gaudir com nans veient com descendien des de l'altra punta de la seva per agafar un coco, que van obrir immediatament picant-lo fort amb un arbre i van compartir davant dels visitants que ens trobavem observant en silenci.

Informació útil pel viatger

Com arribar a Semenggoh

El centre de recuperació de l'orangutan de Semenggoh es troba situat a 24 quilòmetres de la capital de l'estat de Sarawak, Kuching. Per arribar pots agafar el bus K6, a l'estació de busos que està al carrer Jalam Masjid, la Chin Lian Long Bus Station, i per només 4rm et deixarà a les portes del centre de recuperació de l'Orangutan de Semenggoh.

Horaris de visita del centre

Hi ha dos horaris per poder veure els Orangutans de Semenggoh. a les 9:00 del matí i a les 15:00 de la tarda. Per anar, el bus de l'estació de Chian Lian Long de Kuching, surt a les 7:15 del matí i a la 13:00 de la tarda. El trajecte és aproximadament 45 minuts. L'horari del bus de tornada és a les 11:15 i les 16:05. Els busos paren a l'entrada principal i des d'allà has de comptar uns 20-30 minuts de caminada fins on està l'entrada on comença la visita amb un guarda del parc.

S'ha de tenir en compte que els orangutans viuen en el seu mitjà natural i quan els criden a aquesta hora per oferir-los menjar, de vegades poden trigar en aparèixer. Si tenen gana aquell dia, és possible que vegis alguna femella amb la seva cria, potser vàries i fins i tot algun mascle. Si no tenen gana (perquè potser ja han trobar menjar a la selva) és possible que no vegis cap aquell dia, o que triguin en aparèixer, així que si vas per la tarda hauràs de considerar si val la pena anar en bus, ja que hi ha molt poc temps per veure'ls (l'hora de visita és a les 15:00 i el bus de tornada és a les 16:05, i has de comptar els 20-30 caminant fins a l'entrada).

Nosaltres vam optar per anar en cotxe amb conductor (taxista que ens oferia el servei al nostre allotjament) i anar tranquil·lament, sense haver d'estar condicionats pels horaris de bus. Ens va costar 85 rm el taxi més l'entrada pels 3 (2 adults i una nena de 2 anys). El preu normal de l'entrada és de 10 rm per persona, així que considerem que ens van fer un bon preu.

Recomanacions bàsiques per a la visita

Pensa que el parc no és un zoo i que els orangutans poden campar per tota l’àrea selvàtica. La majoria dels orangutans que viuen a Semenggoh són salvatges o semi-salvatges per la qual cosa cal mantenir un mínim de nivell de seguretat. Per tant, cal:

• Seguir en tot moment les indicacions dels guardes.
  • Estar sempre a una distància prudencial que els guardes ens marcaran
  • No dur res de menjar ni aigua visible
  • No sortir del camí marcat a la selva
  • Mantenir-te en silenci per afavorir que s'acostin els orangutans
  • Tenir paciència i esperar que apareguin
  • No es poden dur pals selfies ni res amb que els orangutan es puguin sentir amenaçats, ni tampoc fer ús dels flash de la càmera
  • Dur un calçat i roba adequada per caminar a la selva
  • Respectar el medi ambient

Per a més informació, pots consultar a la web del Centre de Fauna de Semenggoh

On allotjar-se

L'ideal per estar a prop del Parc Nacional de Semengooh és allotjar-se a la propera ciutat de Kuching (24 quilòmetres), on hi ha prou oferta hotelera i és fàcil desplaçar-se. A més d'es d'allà també queden a prop altres parcs nacionals, com el Parc Nacional de Bako, el Parc Nacional de Kubah, el Parc Nacional dels Aiguamolls de Kuching, la península de Santubong o el poble "bidayuh" Kampung Benuk o "Kampung" de Annah Rais, entre d'altres llocs d'interès.

Nosaltres vam optar per estar en un allotjament amb piscina, tranquil i a uns 20 minuts caminant del centre de Kuching i realment vam gaudir molt de la piscina a les tardes (s'agraeix molt donar-te un bany després d'una jornada de calor asfixiant. I no cal dir que la Ivet és qui més en va gaudir!

Vam estar allotjats a l'hotel Basaga per 21€/nit en una àmplia habitació triple amb esmorzar inclòs (vam trobar una molt bona oferta a través de la web Agoda). Es tracta d'un hotel de poques habitacions, amb restaurant, en un entorn selvàtic i una decoració colonial molt maca.

T'ha agradat? Comparteix aquesta entrada!