7 de novembre del 2017

Yandong, una vila tradicional de Corea del Sud

Quan vam decidir anar a Corea del Sud i planejàvem la nostra ruta, vam estar investigant sobre els pobles tradicionals que es podien visitar i teníem molt clar que ens agradaria visitar almenys un i, a poder ser, que no estigués molt lluny de la ciutat on estàvem allotjats. El poble de Yandong complia amb totes les premisses.

Yandong és el poble tradicional de clans més antic de tota Corea. Va ser la casa del fill del clan de Gyeongju i del clan de Yeogang Yi durant 500 anys d'història, des del període dels Joseon. Al 1984 va ser designat com a Patrimoni de la Cultura Folklòrica de Corea i L'any 2010 la Unesco la va declarar Patrimoni de la Humanitat juntament amb el poble de Hahoe. I el millor de tot: es troba a tan sols 40 minuts de Gyeongju, l'antiga capital de l'antic regne de Silla, on estaríem uns dies en la nostra ruta pel país. Així que des de Gyeongju vam decidir fer una excursió d'un matí per veure el tradicional poble de Yandong i de fet va ser una de les millors decisions d'aquest viatge, perquè vam tornar meravellats.

Història de Yandong

El poble de Yandong tal com ho veiem avui es va formar quan So So (1433-1484) es va establir amb la família de la seva esposa quan es va casar. El clan Yeogang Yi va establir-se allà quan Yi Beon (1463-1500) es va casar amb una filla de Son So. En aquell moment, era molt comú que un nou matrimoni es mudés a la ciutat natal de la dona. Les dues famílies van fer construir molts edificis destacats i Yandong es va convertir finalment en el poble del clan Son i el clan Yi, a mesura que tenien més descendents. La família Son i la família Yi van construir les seves cases en llocs privilegiats i, durant molts anys, es van erigir nombrosos edificis monumentals al poble de Yandong.

A més de les grans cases de sostre de rajoles, també hi ha moltes cases típiques a Yandong. Les cases estan classificades pel seu tipus de sostre: les cases de sostre de teula (que costaven molt en aquella època), on vivien els senyors, i les cases amb teulades de palla, anomenades "garapjip". Aquí és on vivien els servents i els esclaus dels senyors que vivien a les cases grans amb teulades. No totes les cases de palla eren petites ni estaven formades per tres o quatre espais, alguns estudiosos literaris que no podien permetre's les cases de sostre de teules vivien en cases de sostre de palla més grans.

Visita a la vila tradicional de Yandong

A només 40 minuts de bus des de Gyenogju, Yandong és un poble ben tranquil envoltat de camps que encara conserva bastant de la fesomia, arquitectura i fins i tot molts oficis tradicionals de Corea.

Caminant 10 minuts des de la parada on et deixa l'autobús, trobem el Centre Cultural de Yandong, una mena de museu on es poden veure diverses maquetes de les com eren les cases de fa 5 segles i també una exposició de fotografia i dibuixos que explica els oficis en la zona rural i el dia a dia de la vida en el camp. Una vegada sortint del museu, a una banda del passeig hi ha una petita caseta on venen els tiquets per accedir al poble i et donen un petit plànol de Yandong on apareixen les cases més destacables. Vam entendre que els diners de l'entrada estaven destinats a la conservació d'aquest i de la comunitat que hi viu, cosa que creiem bastant lògica. Hem de dir que nosaltres en cap moment ens va semblar un poble artificial creat per l'atracció del visitant.

Per començar la visita del poble tradicional més gran de Corea del Sud, ens vam guiar amb el plànol que ens havien facilitat a l'entrada per localitzar les cases més importants. En aquest plànol s'indiquen les diferents zones que formen el poble, cadascuna amb un nom: Geolim Village, Hachon Village i Naegok Village. En aquesta última, és on es troben les cases més importants i destacables de la vila, així que és important seguir el petit plànol que et donen a l'entrada per veure-les totes. Són aquestes: Seobaekdang House, Gwangajeon House, Hyangdan House i Mucheomdang House. En cadascuna d'aquestes zones hi havia la casa dels nobles (més gran i ostentosa) rodejada per les cases de la classe baixa.

Els sostres de teules de les cases dels nobles contrasten amb les de palla de la gent de classe més baixa. Tot i que vam anar i venir pels carrers i ens vam perdre una mica buscant alguna de les cases, va valer la pena fer la visita per lliure, caminant tranquil·lament pels carrers, veient el ritme pausat del dia a dia de la gent que hi viu. Fins i tot en algunes d'elles vam poder veure les grans olles de fang que tradicionalment s'han utilitzat per conservar el kimchi, la salsa típica coreana amb la que amaneixen gairebé tots els plats.

És important que el visitant tingui en compte que aquest és un poble normal i corrent on viu gent local i que per tant, no ens hem d'endinsar més enllà dels carrers públics ni travessar propietats privades, i ser conscients de no pertorbar a ningú amb la nostra presència o la nostra càmera fent fotos. De fet, hi ha un col·legi local on els nens van a classe de manera habitual que ens fa recordar que el poble de Yandong no es tracta d'un parc d'atraccions. Al contrari, el poble és travessat per un riu ple d'horts al costat del riu on la gent hi cultiva verdures pel seu consum propi, als carrers es poden veure gallines, gats i gossos de les cases més properes. Es tracta d'una vila que manté intacte la seva forma de vida rural, així que no siguem nosaltres qui canviem aquesta realitat.

A banda de trobar-nos en un paratge ben bonic, vam poder comprovar que aquestes cases construïdes en temps de la Dinastia Joseon es troben en un estat de conservació realment molt bo i que el poble és un bon exemple del modus de vida dels yangban (l'aristrocràcia coreana).

Les tradicions locals de Yangdong

Els costums de temporada tradicionals s'han mantingut a Yangdong, un poble que té un gran esperit comunitari. Durant molts anys, a la vila s'han celebrat festes populars per a ocasions especials, com la primera lluna plena de l'any lunar. I el millor de tot és que aquests esdeveniments estan oberts al públic. En fem cinc cèntims d'aquestes tradicions:

La corda
En el primer dia de lluna plena de l'any i un o dos dies abans de les vacances de Chuseok, els vilatans es divideixen en dos equips que representen el poble inferior i el poble superior. Després d'oferir un sacrifici als esperits enfront de Gwangajeong i sota l’arbre de ginkgo al costat de Seideekdang, els dos equips comencen a estirar una corda, un a cada banda. La corda de l'equip guanyador és tallada per tots els participants, i un tros de la corda es posa al sostre de cada casa. A continuació, es proclama que totes les llars estaran en pau durant tot l'any.

Jwibulnori
Jwibulnori és un esdeveniment popular des dels dies en què les persones cremen l'herba seca a la vora dels camps d'arròs. Els veïns determinen habitualment si el seu llogaret tindrà o no una bona fortuna i una bona collita en funció del gran foc.

Foguera de la Casa de la Lluna
El primer dia de la lluna plena de l'any, els vilatans i la banda de pagesos s'uneixen per construir una casa de lluna feta de bastons de bambú cobertes de palla, branques de pi i llenya, que té una porta a l'est, des d'on s'aixeca la lluna i es crema la casa de la lluna . Es diu que la collita de l'any depèn de si es crema bé la casa de la lluna.

Si pots fer coincidir la teva visita amb algun d'aquests esdeveniments, segur que viuràs una gran experiència, a més de gaudir de les tradicions més antigues que existeixen a Corea. T'animes?

Informació útil pel viatger

Com arribar? La manera més fàcil i econòmica d'arribar a Yangdong és el bus local que surt des de Gyeongju. El trajecte és tan sols de 40 minuts i hi ha prou freqüència. A la tornada s'ha d'agafar el mateix bus a la mateixa carretera, a la banda oposada d'on hem arribat, direcció Gyeongju. El preu del bitllet és de 1700 wons per trajecte (per persona) i es pot comprar al mateix bus.

Visita a Yangdong: Per accedir al poble de Yangdong s'ha de pagar una entrada que costa 2000 wons. Aquesta entrada permet estar tot el temps que un vulgui.

On menjar? A Yangdong no hi han gaires llocs on poder menjar (només vam veure un restaurant al costat del riu i alguna paradeta a l'entrada) així que si preveus estar durant l'hora de dinar, t'aconsellem que duguis algun entrepà.

T'ha agradat? Comparteix aquesta entrada!