27 de juliol del 2015

Siquijor, l'illa de Filipines on s'atura el rellotge

Siquijor és una illa que passa desapercebuda pels turistes. Com ens van dir uns amics, "Siquijor no és que tingui res en particular, però té quelcom especial". Aquest indret del grup de les illes Visayas és un recés de pau i tranquil·litat com pocs hem trobat en els nostres viatges. Vam arribar des de Cebú (on vam nedar amb el tauró balena) sense esperar gran cosa de Siquijor, i potser per això ho vam trobar "tot"!

Filipinas
Posta de sol a Siquijor

És possible que el lloc que vam triar per allotjar-nos ajudés una "miqueta" a fer que estiguéssim més a gust a Siquijor: una habitació amb vistes al mar en una casa local a peu de platja. Unes hamaques, taules i barbacoa per utilitzar quan volíem, una família sempre atenta i encantadora i un ambient distès. Si no haguéssim tingut reservat el vol uns dies després cap a Palawan ens haguéssim quedat més temps sense dubtar-ho. Maleïda planificació!

Siquijor
Vistes des del nostre allotjament, a Siquijor

Què fer a Siquijor?

El millor que es pot fer a l'illa és relaxar-se. O bé a sobre d'una hamaca, tot just a la sorra de la platja del davant de l'allotjament, o bé en alguna de les altres que hi han a la illa. A estones prenent el sol, a estones sota l'ombra d'una palmera. I de tant en tant una capbussada al mar, no sigui dit que no fem cap activitat.

Per la nit, les barbacoes -de carn o de peix- passen a ser la principal activitat a Siquijor. En companyia d'altres viatgers o bé amb gent local, i sempre mullades amb una bona cervesa. Un cop sopats, el rom passa a omplir els gots (a Filipines té un preu similar al de l'aigua embotellada) i els més animats agafen el micro per ser estrelles del rock per una nit en algun dels improvisats karaokes que s'escolten per les rodalies. El karaoke, juntament amb el basket i les baralles de galls, és l'esport nacional filipí.

El temps passa lentament a Siquijor i no hi ha cap motiu per fer-lo córrer més ràpid.

I per visitar?

Sí, a part de gandulejar a Siquijor també s'hi poden fer altres coses. Efectivament, també té alguns llocs interessants per visitar. Però sense cansar-se gaire, eh? No trenquem pas ara el ritme de l'illa...

Arquitectura colonial

No en queda gaire del pas dels espanyols per l'illa, només uns pocs edificis són testimoni mut de la seva petjada. A la ciutat de Siquijor hi ha l'església catòlica de San Francisco de Asís i la Torre del Rellotge, d'origen espanyol. Més impactants són l'església i convent de San Isidro Labrador a la població de Lazi. Aquest darrer, avui utilitzat com a escola, va ser el convent més gran de Filipines i també un dels més antics.

Església catòlica a Lazi

Lazi, Siquijor, Filipinas
Convent de San Isidro Labrador a Lazi

Cang-isok Old House

No són molts els edificis de maó i ciment a l'illa. L'arquitectura local utilitza sobretot la fusta i les fulles de palmera, materials del tot fràgils al pas dels tifons que any rere any pateix l'illa. No és d'estranyar doncs que la casa més antiga tingui només 100 anys i que amb prou penes s'aguanti en peu.

Cang-Isok, amb 100 anys, és la casa més antiga de Siquijor

Enchanted Balete Tree

Una mica més vell és "Enchanted Balete tree", al que si li calculen més de 400 anys. Sota de la seva monumental ombra brota un petit estany d'aigües subterrànies. És el lloc ideal per relaxar-se i refrescar-se ficant els peus en remull. Bé, allò de relaxar-se és un dir! En pocs segons, centenars de peixets s'apropen per treure't les impurícies i pells mortes. La Celia no va aguantar gaire temps amb els peus a dins...

Siquijor, Filipinas
Gaudint de l'aigua fresca al petit estany on es troba l'Enchanted Balete Tree

Enchanted Balete Tree
Els peixos de l'Echanted Balet Tree "atacant" els peus de l'Enric

Guiwanon Spring Park

Allotjament construït sobre un manglar als afores de la ciutat de Siquijor. Les cabanes s'ubiquen a la part alta dels arbres i estan comunicades per unes passarel·les de fusta. No en sabem el seu preu per nit, tot i que tampoc és que hi tinguessin gaire gent que diguem. L'entrada per visitar el lloc val 10 pesos.

siquijor
Passejant per les passarel·les del Guiwanon Spring Park

Palington beach

Hem de dir que Siquijor no té pas les millors platges de Filipines, tot i que sí que són a les que menys gent hi hem trobat. Que no siguin les "millors" no vol dir pas que siguin despreciables. Nosaltres no ens queixarem pas i sinó, valora tu mateix per les imatges...

A uns 3Km de San Juan se situa Palington beach, la nostra platja preferida. Palmeres, sorra blanca, aigua cristal·lina i les típiques bangkes (barques filipines) amb peix secant-se al sol. Està molt bé per passar un matí o una tarda, gairebé sempre sense ningú més. Cal preguntar a la gent local per saber quin és el camí per on t'has de desviar de la carretera principal per arribar-hi. L'únic inconvenient: les algues que vam trobar a només unes desenes de metres de la sorra no ens van permetre nedar gaire endins.

Siquijor
Vista des de l'aigua de la Palington beach

Coco Beach Resort i Salagdoa Beach Resort

Les platges dels allotjaments són també una bona alternativa a l'hora de buscar platja. Tenen l'avantatge de que s'hi pot trobar algun servei i tampoc és que tinguin molta afluència de gent. Cal dir que a Siquijor molts dels allotjaments tenen la paraula "resort" com a "coletilla" del seu nom però que ni molt menys són els gran resorts d'altres països que ens poden venir a la ment, com a molt són una dotzena de bungalows mal comptats.

El Coco Beach Resort té fama de tenir davant de seu un dels millors llocs de l'illa on fer snorkel. En teoria s'ha se pagar una taxa per entrar a la platja privada del resort, però a nosaltres ningú ens va demanar res.

La platja del Salagdoa Beach Resort és de sorra blanca i compta amb un bar-restaurant. No està malament per banyar-te, però n'hi han d'altres iguals o més maques. Vam pagar 75 pesos/2 pax per entrar al recinte.

siquijor
Vistes de l'aigua turquesa de la platja Salagdoa

Carabugahay Falls

A Siquijor no només l'aigua i el bany està al mar. Són diverses les cascades amb estanys d'aigua turquesa que es poden trobar a l'illa, nosaltres vam visitar les de Carabugahay. Un lloc idíl·lic on banyar-se altament recomanable. Quan vam anar estava ple de nens i d'adolescents que es tiraven a l'aigua fent cabrioles amb l'ajut de lianes. És un lloc ideal per passar-hi el dia.

Nens tirant-se des d'una liana a les Carabugahay Falls

Sensacions...

Siquijor és una illa on tothom es troba molt a gust. No té pràcticament turisme, és tranquil.la i la gent local et fa sentir com a casa. L'ambient que es respira és totalment relaxat, és a dir, és el lloc ideal per passar-hi una bona temporada, com feien els nostres amics que van anar a aprendre anglès durant uns mesos. No està malament Siquijor com a lloc d'aprenentatge, oi? Pel matí una mica d'anglès, a la tarda platgeta i a la nit una de les millors barbacoes de peix de l'illa!

De barbacoa i bon ambient al nostre allotjament: Miranda Guesthouse

Ara quan recordem aquesta illa ens venen al cap imatges on el temps s'atura, les sortides i postes de sol tan especials que ens regalava cada dia. Potser també perquè aquest era un viatge molt especial per a nosaltres...

Posta de sol amb un color ben vermell al cel, un moment únic!

Informació útil

Com arribar:

Siquijor no disposa d'aeroport. Només s'hi pot arribar per mar, a través d'un dels seus dos ports:Siquijor (al poble del mateix nom i Larena (més al nord). Nombrosos ferris connecten diàriament l'illa amb la seva veïna Los Negros, diversos cops a la setmana també hi ha connexió amb l'illa de Bohol.

Nosaltres veníem de l'illa de Cebú i per arribar a Siquijor des d'allà vam haver de fer 2 trajectes curts en ferry. Aquests són els tots trajectes que vam fer:

1) Ferry de Liloam (illa de Cebú) a Similan (Los Negros): 30 min. i un preu de 55 pesos/pax.
2) Tricicle del port de Similan al port de Dumaguete (Los Negros): 15 min, 150 pesos/2 pax.
3) Ferry de Dumaguete (Los Negros) a Siquijor (illa de Siquijor). 1h 30min, 140 pesos/pp + 12 pesos taxes/pax.
4) Tricicle del port de Siquijor a Miranda’s Guesthhouse (San Juan): 20 min,150 pesos/2 pax.

Allotjament:

Nosaltres ens vam allotjar a la Miranda's House a les afores de San Juan, en una habitació de la mateixa casa on viu la família (tenen un altre edifici al costat amb habitacions que també lloguen). L'habitació doble amb bany (aigua freda, però no cal calenta) i amb unes bones vistes ens va sortir per 350 pesos/nit. Una ganga tot i la primera nit la vam compartir amb un ratolí que vam aconseguir fer fora la segona nit. La casa té terrassa, barbacoa (que pots utilitzar per cuinar tu mateix), hamaques i wi-fi (en el nostre cas, a estones). Qualsevol cosa que necessitis ho pots demanar a la família i ells sempre t'ajuden en tot.

Siquijor
La Miranda's Guesthouse, una casa feta amb fusta, bambú i sostre de fulla de palmera

Transport:

Siquijor és perfecta per recòrrer en moto, no hi ha pràcticament tràfic. Llogar-ne una és una molt bona opció tot i que també es pot llogar un trycicle amb conductor per visitar els llocs principals de l'illa en un dia. Nosaltres vam triar aquesta darrera opció: el Randy -a qui vam contactar a través de Miranda's Guesthouse- ens va cobrar 1000 pesos (inicialment en demanava 1200). Vam visitar molts dels llocs que us hem explicat en aquest article i vam tenir 1h 30 m per banyar-nos en una de les cascades i un temps similar per una de les platges.

De viatger a viatger:

A Siquijor, si tens temps, recomanem no fer plans i decidir allà quants dies vols estar. De fet, nosaltres si hi tornéssim ens hi quedaríem una temporada.

Excursió a l'illa de Apu:Ben a prop de Siquijor trobem la illa de Apu, famosa per tenir una àrea de conservació de tortugues marines. No vam dubtar ni un moment en visitar-la i fer snorkel per veure les tortugues. Va ser una gran experiència que mai oblidarem.

No hi ha transport públic entre les dues illes (Apu únicament està connectada amb Los Negros) així que vam contactar amb un pescador per a que ens hi portés amb la seva bangka. Després de negociar una bona estona vam aconseguir un preu de 4.500 pesos pel trajecte d'anada i tornada i una espera de 5 hores (vam compartir barca amb una altra parella, per tant ens va sortir per 1.125 pax). L'anada la vam fer en 1h 15m, però a la tornada hiens vam trobar amb mala mar i trigar 2h30m, arribant ben remullats. Tot i que no ens va passar res greu, aconsellem contractar una barca més gran per fer aquesta excursió.

*Nota: Canvi moneda a abril de 2015:
1 peso filipí = 0,02 € / 1 € = 47 pesos filipins

4 comentaris :

Estefanía ha dit...

Bones Enric i Celia!

M'estic posant al dia amb el blog!! em quedo amb el Balete Tree, la platja Salagdoa i la magnífica i vermella posta de sol!!! inoblidable suposo per vosaltres!!!!!

Una abraçada i fins aviat!

Quaderns de bitàcola ha dit...

Hola Estefania! No cal que diguem que Siquijor va ser una de les nostres illes preferides de Filipines! Una abraçada.

Beatriz Muñoz ha dit...

Me encanta vuestra reco, justo hoy hemos llegado a la isla. Increíble!

Quaderns de bitàcola ha dit...

Hola Beatriz! Nos alegramos mucho por vosotros, disfrutad de la isla y comeros una barbacoa a nuestra salud! :)