3 d’abril del 2015

S.O.S. Vanuatu

Els que ens coneixeu i els que ens heu anat seguint des dels començaments ja sabeu de la nostra fascinació per Vanuatu. Durant la nostra volta al món allà vam descobrir un país totalment desconegut fins uns mesos abans: vam admirar de ben a prop la lava de volcans en actiu, vam conèixer de prop els ritus i costums de diferents tribus i sobretot, vam conèixer una gent afable i simpàtica amb la que vam passar grans moments. Amb 83 illes i poc més de 250.000 habitants s’hi parlen un total de 106 llengües, amb aquesta dada ja pots suposar de la riquesa cultural i ètnica d’aquest petit país del Pacífic.

Fa uns dies llegíem amb commoció la notícia del pas del cicló Pam, el més violent de la història del país. Aquesta desgràcia servia per a molts per situar en el mapa aquest arxipèlag del qual possiblement mai havien escoltat parlar. Una notícia llunyana per la majoria però molt propera per a nosaltres: de ben segur que molts dels que vam conèixer durant el nostre viatge van estar afectats de forma greu.

Foto de Unicef Pacific

Som comptats els catalans que hem tingut la sort de conèixer aquest país. Amb alguns ja sigui abans o després del viatge hem compartit experiències i també la tristor d’aquesta notícia. En Roger, que va passar un any convivint amb les tribus de les illes del sud de Vanuatu, ha aconseguit parlar amb un amic seu de l'illa de Tanna –una de les que nosaltres també vam visitar-. Aquest li ha explicat que no queda res dempeus: no ha sobreviscut cap collita ni pràcticament cap construcció, estan dormint al ras i passant gana, alguns van perdre la vida durant el cicló.

El Roger, juntament amb el Gerard i la Cristina estan preparant una expedició d’ajuda solidària de primera necessitat que partirà pròximament des de Nova Caledònia. Seran dos velers carregats de medicaments, aigua, aliments, materials de construcció, etc. que anirà a socórrer els habitants de Tanna i de quatre illes més del sud del país a les que només s’hi pot accedir per mar. La Cristina anirà en un dels velers i s'encarregarà de supervisar personalment l'ús que es dóna a tot el material distribuït.

Fins al moment cinc velers han anat i tornat ja de les cinc illes del sud i totes cinc expedicions (organitzades per francesos) han anat molt bé. Aquesta gent ha informat a l’expedició catalana de tot el necessari per tal que aquesta sigui també un èxit. Estan en contacte amb el Comitè de Crisi de Tanna (que gestionarà el repartiment de tot el material), en gestions amb les autoritats d'immigració i a més, treballen conjuntament amb l'associació de metges "Association Solidarité Tanna" (alguns dels seus metges viatjaran també en aquests dos velers). A la vegada estan també intentant convèncer més propietaris de velers perquè s'uneixin a la iniciativa, però sobretot necessiten de donatius per fer la compra dels materials d’ajuda solidària.

Foto de Unicef Pacific

A través d’aquest article et demanem el teu suport a aquesta expedició. Tot donatiu és bo, per petit que sigui. Pots fer-lo a través d’aquesta campanya de micromecenatge:

Si us plau, ajuda'ns a ajudar.

Moltes gràcies!

T'ha agradat? Comparteix aquesta entrada!

4 comentaris :

Unknown ha dit...

Hola,
    El meu germà m'ha enviat un link amb la vostra pàgina. Jo visc a Tanna des de fa 14 anys. L'any passat vaig patir les conseqüències del cicló PAM.
    En la vostra crònica llegeixo que heu visitat Tanna i que el Roger va estar un any aquí. No vaig tenir el gust de veure-us ni a uns ni a un altre i no obstant això és tan petit que ens coneixem tots ...
    Pel que fa a l'ajuda enviada des de Nova Caledònia després del cicló PAM, tampoc he sabut res. Us ho volia dir perquè ho sabéssiu. No sé on va anar a parar tota aquesta ajuda..
    Una salutació des d'aquestes illes,
    Antoni

Quaderns de bitàcola ha dit...

Hola Antoni! Com estàs? Esperem que tot bé malgrat el cicló. Nosaltres vam estar per Tanna pocs dies, sobre el mes de novembre de l'any 2011, quina pena ni haver pogut coincidir amb tu...Sobre el que ens comentes, malauradament no es va poder dur a terme l'acció d'ajuda que es volia fer a Tanna quan va haver el cicló. Esperem que s'estigui reconstruint i que les illes estiguin molt millor que fa un temps, nosaltres les recordem amb molt d'afecte. Esperem tornar-hi algun dia tot i que queda molt lluny d'aquí! Salutacions des de Barcelona!!!

Unknown ha dit...

Hola, Enric i Cèlia,
    Moltes gràcies per la vostra resposta. On jo sóc, en la missió catòlica de Lowanatom, entre l'aeroport i Lenakel, hem aconseguit reconstruir gairebé tot el que es va destruir amb el cicló gràcies a un gran moviment de solidaritat dels col•legis Corazonistas d'Espanya, Europa, Estats Units i Amèrica Llatina i de moltes persones particulars. Tota aquesta ajuda ha estat canalitzada per la Fundació Corazonistas d'Espanya. Però a l'illa està gairebé tot encara per fer i en la majoria dels col•legis, especialment les escoles primàries, segueixen donant classes sota les tendas donades per UNICEF.
    Si torneu per aquestes illes llunyanes, no deixeu de fer-me una visita. Pocs espanyols es veuen per aquí i als pocs que veniu, com va passar amb vosaltres, tampoc us vaig poder veure.
    Salutacions des dels Mars del Sud.

Quaderns de bitàcola ha dit...

Hola Antoni! Ens alegra saber que tot i la falta de recursos s'està reconstruint tot poc a poc.ens encantaria tornar un dia per aquelles illes, no dubtis que ens posarem en contacte amb tu si hi anem algun dia. Per cert, si ens poguessis deixar el teu contacte per aquí o bé escriure'ns al nostre gmail t'ho agraím: dosdeviatge@gmail.com . A reveure! :)